Voor mensen met dementie is het blijven bewegen van levensbelang. Bewegen heeft namelijk een positief effect op somberheid, angst en rusteloosheid, waar dementerenden last van kunnen hebben. Daarnaast kan regelmatig bewegen mogelijk ook de gevolgen van dementie beperken.

De beweeggids

Om beweging bij ouderen met dementie te stimuleren is er een nieuwe beweeggids vanuit het Kenniscentrum Sport ontwikkeld. Deze gids geeft zorgprofessionals handvatten om ouderen met dementie te stimuleren om regelmatig te bewegen. De beweeggids bestaat uit tien modules die zowel binnen als buiten gebruikt kunnen worden. In elke module komen verschillende oefeningen aan bod en geven professor Erik Scherder en bewegingsagoog Myron Hamming toelichting.

Beweging, het zit in de kleine dingen

Professor Erik Scherder legt in de beweeggids uit dat beweging ook in de kleine dingen kan zitten, zoals huishoudelijke taken. Er hoeft niet direct een hele activiteit ondernomen te worden.  Als deze beweegmomenten vaker op een dag worden uitgevoerd, verbeterd men zo op een laagdrempelige manier de conditie, coördinatie en spierkracht. Ook doorbreek je hiermee het inactief zijn en het zitten.

Functionele beweegmomenten

De beweging kan worden gestimuleerd door functionele beweegmomenten toe te passen. Ouderen krijgen een positief gevoel van het uitvoeren van dagelijkse klusjes. Zo kunnen ouderen zelf helpen bij hun eigen verzorging, zoals bij het wassen, afdrogen, veters  strikken en aan- en uitkleden. Ook het dekken van de tafel, koken (bijvoorbeeld aardappels schillen of groenten wassen), afwassen, opruimen of planten water geven kunnen bijdragen aan een toename in beweging.

Oefeningen aan tafel

Aan tafel zijn is het ook mogelijk om beweegmomenten in te lassen. Voorbeelden zijn het strekken van de benen of armen of het heffen van de knieën. Ook kunnen de ouderen uitgedaagd worden om vaker op te gaan staan. Dit kan bijvoorbeeld door voorwerpen (bijvoorbeeld boeken) op een andere plek te leggen, zodat ze moeten opstaan om deze te pakken. Ook kun je ouderen voor zover mogelijk zelf koffie laten halen.

Tips om de beweegmomenten te laten slagen

Tot slot nog wat tips om beweegmomenten te laten slagen. Zorg ten eerste voor een positieve benadering naar de oudere toe. Geef daarnaast ook complimentjes als de oudere een beweegmoment uitvoert. Ook is het belangrijk om de beweegmomenten rustig op te bouwen. Verder is het belangrijk om de uitleg van de oefening te herhalen.

 

Neem contact op

Mail ons

info@tmi.nl

Bel ons

020 717 35 27

Fax ons

020 615 51 10

Bezoek ons

Sierplein 75
Postbus 90137
1065 LN Amsterdam

Bekijk de route
Bekijk de parkeergelegenheid

Postadres

Postbus 90137
1006 BC Amsterdam

TMI maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.